Om Fredrikslund

Kvinnaböske ridskola finns på gården Fredrikslund, den äldsta gården i byn Kvinnaböske, nära Grevie och Båstad på Bjärehalvön i nordvästra Skåne. De nuvarande byggnaderna är från mitten av 1800- talet. Genom gården rinner Vadebäcken och tillgången på vatten gjorde att man bosatte sig här tidigt. Här finns fornlämningar och spår av boplatser sedan sten-och bronsåldern. Här finns många gamla odlingsområden som vi håller öppna genom att låta kor och hästar beta.

Den skyddade dalgången med bokskog, dammar och bäck bjuder på ett rikt naturliv.

Har man tur kan man se grävling, räv, rådjur, harar och ekorrar i skogen. Här finns mängder av fåglar, häger och änder i bäcken eller i någon av dammarna. Här har inte bedrivits någon jakt de senaste hundra åren.